Fotografen Claes Funck

Fotografen Claes Funck 2006 Foto Sven-Olof Larsson, copyrigh Fotografen Claes Funck 2006 Foto Sven-Olof Larsson, copyrigh

Claes Funck  är  för närvarande  (2015)  styrelsemedlem,
vice ordförande i Föreningen SkövdeBor, Stockholm; www.skovdebor.se  och bor i Saltsjöbaden, Stockholm. 

Veteran i pressfotokretsar, länge som bildredaktör på Aftonbladet och bakom flera  fotoböcker. Aftonbladet i Stockholm-Klara blev Claes arbetsgivare på fotosidan i september 1966 och där stannade han i 31 år.

Fotograf till bilderna om Träkåks-Skövde, idyllen som försvann och Träkåks-Skövde, vår barndoms stad, 1992-93 och 1993-94. Samtliga negativ mm finns på Skövde Stadsmuseum, Skövde Kommun.

Boken "Stockholmsbilder, 1960-talets förlorade stadskultur" som Carlsson Bokförlag publicerade i november 2001, med Claes Funcks fotografi fotograferat tidsmässigt ungefär samtidigt som de två böckerna om Träkåks-Skövde.

Hans akvareller har också ställts ut ett antal gånger i Skövde bl a som en "Akvarellutställning i Skövde i stadshusets foajé" november 2001. Samtliga akvareller finns nu samlade på Skövde Stadsmuseum som en donation från Claes till sin hemstad.
 
Skövde Kulturnämnds Kulturstipendium/Honorär-stipendium tilldelades Claes Funck 2008 för fotoskildring av 60-talets Skövde.

Klickbara rubriker på denna sida

Utbildning och drivkraft

Ung blivande fotograf - Claes Funck 1958 vid Världsutställningen i Brussel Ung blivande fotograf - Claes Funck 1958 vid Världsutställningen i Brussel

Efter uppväxten i Skövde - bildskildrad här främst i Galleri Claes Funck Rum Nr 1 - blev yrkesvalet och utbildningen till slut fotoskola i Stockholm i september 1962. Han  blev då elev på Fotoskolan vid Kursverksamheten, Stockholms Universitet under ledning av Christer Strömholm (se bild nedan!) och Tor Ivan Odulf.

Fotovärlden var efterlängtad. Claes hade länge önskat få bli fotograf, men hans föräldrar ville annorlunda. Så det dröjde innan Claes hade modet att verkställa sina planer, att hoppa av tänkt militär yrkesbana och istället satsa på fotografens yrkesbana.

Fotoskoletiden innebar t ex kontakt med Stockholms Stadsmuseums fotograf, Lennart af Peterséns, som visade bilder från ett Stockholm som drabbats av rivningshysteri.

Han uppmanade sida elever; "Ni som kommer från landsorten , begiv er hem och dokumentera era hemorter! Det som pågår i Stockholm pågår även där!"

Det blev startskottet för Claes Funck att vid vistelse i Skövde dokumentera staden som den såg ut under 1960-talet. Ur detta dokumentära bildarbete föddes så Träkåksböckerna om Skövde och senare även en fotobok om Stockholm, samt flertalet utställningar under åren.

Många av bilderna från Trä-kåks-Skövde hittas här i Galleri Claes Funck Rum 1 - 5 - klicka på länkarna i vänsterrubrikerna överst på sidan!

<-- Till sidans rubriker! 

En fotokarriär i vardande 1961. Självporträtt med Leica och Tri-x film med Claes första bil en VW.

Foto Claes Funck, copyright/ Skövde Stadsmuseum

Christer Strömholm - en läromästare

Claes skriver;  "Det är tack vare FOTOSKOLAN vid Stockholm Universitets Kursverksamhet under ledning av Christer Strömholm, Tor-Ivan Odulf, Jan-Olof Westerlund och Rune Jonson, då jag i september år 1962 kom att bli elev, som dessa bilder från Träkåks-Skövde, Bohus-Malmön och Stockholm publicerade i Carlsson Bokförlag " Stockholmsbilder,1960-talets förlorade stadskultur" mm över huvud taget finns till.

Christer Strömholm har betytt mycket för mig. Han, Tor-Ivan, Jan-Olof och Rune undervisade i konst- och fotohistoria och jag kom att bli medveten om fotografiska storheter bland andra, Henri Cartier Bresson, Robert Capa och Andreas Feininger, den senares stora bokskildring av New York som är enastående. Utrustningen var egenhändigt byggd kamera. Feininger fotograferade även Stockholm på 1940-50 talet. Bilder som kom att fängsla mitt fotografiska jag.

" Famliy of Man" en annan betydande boktitel. Sune Jonssons broar en tredje. Lennart af Petersens, Stockholm Stadsmuseums fotograf som på egen hand gick runt i rivningsdrabbade Stockholm på 1960-talet visade sitt material på skolan någon vecka före påsk i april månad 1963 och där startade min dokumentation av Skövde, 1960-tal."

Bilden visar skylten på väggen till Fotografiska Museet i Stockholm den 23 augusti 2012 och det är "Bildverksamheten Strömholm, HB "som ställer ut Christers dokumentära fotografi.

Foto Claes Funck, copyright

Bild från Fotografiska Museets utställning av Christer Strömholm i aug 2012. Foto Claes Funck copyright.

Christer Strömholms FOTOSKOLAN i Stockholm 1963-1964. Det var Fotografisk Tidskrift som sammanställde elever och lärare till denna kontaktkarta och publicerade i nr 2  1965. Claes ses i rad 2 upptill nr 4 från vänster, Nr 7.

Alla fick vi var sin s.k kontaktkarta och namnen är upptill från vänster med nr:
5. Tor-Ivan Odulf, lärare, 4. Alf Svensson 3. Lasse Stener 2. Antony Pearce 1. Agneta Ekman.
10. Christian Kotsinas 9. Ann-Sofi Svanbom 8. Robert Meyer 7. Claes Funck 6. Leif Jonsson
15. C-G Hagström 14. Tomas Nihlén 13. Olle Ström 12. Hans Emanuelsson 11. Lars Åby
20. Heino Banderob 19. Wille Axelsson 18. Holger Burman* 17. Ulf Simonsson 16. Per Arne Ehlin.
25. Rune Jonson, lärare 24. Göran Pihl 23. Gösta Eriksson 22. Lennart Wennberg 21. Fritz Solvang.
30. Dick Waller 29. Ingvar Karmhed 28. Elisabet Palm 27. Bo Berggren 26. Lennart Koraen
35. Eva Berg 34. Christer Strömholm, lärare/rektor 33. Per Meyerhöffer 32. Yngve Baum 31. Göran Blom.
37. Pehr Hasselroth 36. Nina Hedenius 20. Rolf Adlercreutz 19. Anders Kallersand 18. Lena Sandahl.

Bild saknas på Jan-Olof Westerlund, lärare
* fotohandlare och sålde allas behov av film, fotopapper, kemi och kameror.

<-- Till sidans rubriker!

En saknad kurskamrat på kontaktkartan ovan - här på annan bild

Foto Claes Funck, copyright. Klicka på bilden för större bild! Foto Claes Funck, copyright. Klicka på bilden för större bild!

Elever 1963-64;
Bild på Jan Olof Westerlund fotograferad i lektionssalen,
Drottninggatan 97

Till vänster  Leif Jonsson från Borås. Leif finns med på kontaktkartan.


 


Skövdes träkåkar på 1960-talet fångade av Claes i foto och akvareller

Från vänster Lars-Erik Meijer ägare och chef för Skövde offset och Claes med provarken för Träkåks Skövde - Idyllen som försvann, samt textförfattaren Rolf Ahlrik med bokomslaget.

Foto 1993-10-10 Ronny Hvass, SN, copyright

Artikel från SLA visas med publiceringstillstånd från tidningen. SLA, copyright på både text och bild.
Urklipp fotat av Claes Funck

<-- Till sidans rubriker! 

Yrkesvalet - fotografens

 

Renault R8 hoppbild 64, Foto Claes Funck. Copyright

CLAES SKRIVER:
Denna bild har jag fotograferat och Sylvia Österberg är förare. Anledning var att Renault,Sverige, Stockholm skulle lansera den nya bilmodellen med utskicksbilder till biltidningar mm och hade anordnat fotografering av den nya bilmodellen utanför huvudkontoret i Bromma.

Fotograf var Gunnar Wåhlén, min arbetsgivare, pr-fotograf med bl.a Renault som kund, duktig fotograf, med ´Text och Bilder´ ett mediaföretag, som bakgrund och erfarenhet.

Gunnar Wåhlén skötte Renault Sveriges alla fotograferingar och eftersom jag var anställd som kopist och assistent, bad Gunnar mig att bistå vid fotograferingen.

Jag fann att när Sylvia kört några ggr utmed den avstängda trottoaren att bilen lyfte från marken och då jag lade mig ned så nära jag kunde och vågade, fick jag denna bild, en bild som Renault Sverige under ledning av dess chef Klingse, med glädje tog emot och använde i bilmodellens lansering.

Bilden lär ha gått jorden runt, enligt vad Gunnar Wåhlén sagt till mig, senare
Jag fick bästa bilden och Bildoktorn, Andersson, har denna bild publicerad i sin bok.
Gunnar sa´ " så där nära vågade jag inte ligga".


<-- Till sidans rubriker! 

Aftonbladet

Yrkesmässigt kom Claes att ganska snart efter utbildningen att knytas till Aftonbladet, där han fick anställning i september 1966. En anställning som han sedan upprätthöll i olika poster t o m september 1997! Under 31 år fanns han med mitt i hjärtat av en av de stora dagstidningarnas bildvärld. Claes fick avtalspension i september 1997, då 58 år bliven.

Först arbetade han som telefotooperatör, därefter bildredaktör på Reportagebild, tidningens bildbyrå och var sedan 1969-70 bildredaktör på Aftonbladets bildredaktion.

Tidningens adress var Vattugatan 10-12 i Klara i Stockholm. Tidningen flyttade 1989 från Klara till närhet av Globen i Enskede, men  återigen flyttad från Globenstaden till centrala Stockholm.

Fotografiet har Claes fortsatt med även om det inte varit direkt avsett för yrkesmässig produktion.

Bilden från Aug-1989. Tidningsfabrik vid på gaveln till Kv, Svalan i Stockholm, Claes arbetsplats 1966-1997. Foto Claes Funck, copyright

Claes skriver 2013-11-20;
Jag har trivts mycket mycket bra på Aftonbladet. Roligast var det då tidningen hade sina lokaler i Kv Svalan i Klara. Gemytligt, arbetsglädje, kompisanda osv, osv.

Det var så härligt, tyckte jag, att stå på Klara Kyrkogata och se när pressarna körde för fullt. En gång då det var journalistisk strejk, och jag med min bildredaktion var den första som togs ut, stod jag på samma plats och såg att pressarna stod stilla. Jag tyckte att det var mitt fel. Det var det ju inte, men jag tyckte det.

Mycket av Aftonblads historia finns på Riksarkivet. En hel del genom mig och Halvmiljonklubben som jag är medlem i.

Halvmiljonklubben skapades 2005 för att sammanstråla de journalister som tjänstgjort de år då tidningen sålde i upplaga. Papperstidningen talar jag om, med över 500.000 ex per dag. Det ni.

Riksarkivets pressdetalj säger att de vet mera om Aftonbladet än Expressen. Och vi på Aftonbladet i Klara fick ofta höra av freelancare att de tyckte Aftonbladet var mysigare att jobba tillsammans med.

Visst fanns det tillfällen då man höjde rösten och tog i men oftast berodde det på att man = jag och även de andra, var trötta.

Vi jobbade ju på nätterna när de flesta andra yrkesarbetare sov. Sömnen blev lidande. Det tog mig 14 dagar av 5 veckors semester att bli av med det stressband jag hade om pannan hela året. Så fort jag kom i tjänst igen efter semestern kom stress-bandet, arbetstrycket, återigen. Det var ju då inte så konstigt att vi på redaktionen eller de i repro, sätteri, tryckeri och distribution, mfl med dålig sömn ´ilsknade till´någon gång.

Den redaktionssekreterare som sa´ det där om "hermelin bland katterna" till mig sa´ också citat : " sådana som du borde inte få jobba på en arbetartidning" slut citat och att "Aftonbladet minsann skulle göra ett avslöjande reportage om Adelns stora hus vid Riddartorget"

Någon annan sa´ då Aftonbladet startade golfförening  citat : "Moderatbandy passar inte på en arbetartidning," slut citat. Men argumentet upphörde då halva golfföreningen bestod av folk från tryckeriet. Jo Jo.

Efter avtalspension umgås jag gärna med kompisar från tidningen, folk från min tid. Nyligen på en lunchrestaurang såg vi en reservation för Aftonbladet och vi hade bordet bredvid. Jag kände inte någon av se lunchgästerna och de visste inget om mig. Så jag sa´ ingenting. Livet går vidare."
Claes

<-- Till sidans rubriker! 

Claes Funck's tid på Aftonbladet i bild

Här en annorlunda akvarell utförd av Aftonbladets re- daktionstecknare Per - Gunnar Larsson, Teck- nar-Lasse.

Husen bakgrunden är  Klara Kyrka och till höger Aftonbladets hus i stockholms-stadsdelen Klara.

Han målade denna 1988 som en personlig gåva året före tidningen flyttade från Klara till Globenstaden.

Här självporträtt med Leican på  avdelningen Reportagebild 1969.
Foto Claes Funck copyright

Självporträtt på Aftonbladets Centralredaktion i Klara före ombyggnad 1979.  Redaktionschef Sigurd Glans står lutande över sin skrivmaskin strax till vänster om Claes vid bildredaktionen.

Foto Claes Funck copyright

Bild från mitten av 1970 i Klara. Claes på sitt arbete på Aftonbladet.

Bild på Claes . Aftonbladet i Klara, Vattugatan nr 12, 1980

Här efter ombyggnaden 1979-80 och strax före flytten till Globenstaden 1989. Claes Funck, bildred i nya c-red i Klara-89. Skrivmaskinerna utbytta mot de första datorerna.



Aftonbladet 1989 från kyrkogården







Foto Claes Funck copyright

Aftonbladets fastigheter i Klara, bl.a repro,sätteri,verkstäder, lunchrum och överst inanför gula fasaden bildbyrån Reportagebild, där Claes var bildredaktör.
Foto Claes Funck 1990 copyright

Aftonbladets fastigheter i Klara, bl.a repro, sätteri, verk- städer, lunchrum och överst inanför gula fasaden bildbyrån Reportagebild, där Claes var bild- redaktör.

Foto Claes Funck 1990 copyright





















 



<-- Till sidans rubriker! 

Delar av Klara rivs och utgrävningar pågår





 

1991 och Stadsmuseet i Stockholm har satt upp skyltar om vad som pågår i Kv Svalan.

Det gula partiet på bilden motsvarar Aftonbladets kvarter.
Sept 1991 Skyltar.  Foto Claes Funck
Texten; (fanns på tavlan där denna karta ingick)
"Det medeltida Stockholm bestod framför allt av det som vi idag kallar Gamla Stan. Det fanns emellertid bebyggelse även på malmarna söder och norr om staden. Det var mest hantverkare med eldfarlig, illaluktande, vatten- eller utrymmeskrävande verksamhet som slog sig ner på malmarna.

Denna karta är den äldsta kända över Stockholm. Den är troligen upprättad mellan åren 1622-25. Här är en detalj av Norrmalm. Det bebyggda "prickiga" områdeti kartans mitt är Brunkebergsåsen och kyrkan till vänster är Klara Kyrka."

 

Kopia av bild från Klara från 1526!

Text och bild hämtad från allmänna informationstavlor in samband med utgrävningen i Klara 1991, Stockholms Stadsmuseum.




Foto Claes Funck, copyright

Text Stockholms Stadsmuseum;
(fanns på tavlan där denna karta ingick)

"Regleringskarta över Klaratrakten från 1636-37. Under 1600-talets början växte tankarna fram att upprätta en ny stadsplan över Stockholm. Staden växte snabbt och man hade behov att ordna bebyggelsen.

Ett rätlinjigt gatunät lades ut över det medletida och bebyggelsen fick anpassa sig till de nya gatorna. Ett intensivt arbete med denna gatureglering pågick här i Klaratrakten under 1630-talets senare hälft. På denna karta, som är mycket mer exakt än den förra, ser vi det mya gatunätet utlagt över det gamla.

Ett försök att lägga in kvarteret Svalan på kartan visar vilken gränd vi nu hittat rester av. Träbebyggelsen som är orienterad i samma
riktning som gatan, är också från tiden för ga-
turegleringen"

Före dessa utgrävningar revs tidningsfabriken. En bobcat  på plan 2, 15 feb-91                                          
Foto Claes Funck, copyright

Mars 1991 Klara kvarteret Svalan. Bara rester. 
Foto Claes Funck, copyright

Jätten "Glufs-glufs" i kvartet Svalan.
Foto Claes Funck, copyright

Mars 1991 Klara, C-maskinen, tryckverk  som skrot.
Foto Claes Funck, copyright

Aug-91 Vattugatan. 10-12. Arkeologer gräver fram 1500-1600 talet.
Foto Claes Funck, copyright

Augusti 1991 Kv Svalan.Vattugatan med 12 båtskrov och bryggor.
Foto Claes Funck, copyright

10 september 1991. 1500 -1600-tals rännsten i Klara i Kv Svalan.
Foto Claes Funck, copyrigh

September 1991, Kv Svalan 1500-tal. Detta var rakt under entrén till Aftonbladet, Vattugatan 12. Rören upp genom båtskrovet är sentida grundförstärkningar.
Foto Claes Funck, copyright

September 1991 Kv Svalan. Här gick säkert Thomas Funck och hans familj eller Johan Funck och Elisabeth Hansdotter och Elisabeths systrar och mamma och pappa. Gick på kullerstensatta vägar på den norra malmen. Obs kullersten inte gatsten som många av senare års journalister inte kan skilja åt.
 Foto Claes Funck, med Leica och neg. färgfilm, copyright

 <-- Till sidans rubriker 

Temporär flytt av Aftonbladet

Aftonbladet hyrde stora lokaler utmed Arenavägen 1989-2011, men har numera flyttat in till Stockholm centrum, nära Klara. Foto Claes Funck copyright

 <-- Till sidans rubriker 

Claes Funck efter pension

Två löpsedlar, båda textmässigt skapade av Claes vän på redaktionen,Lennart Arnstad.

Den vänstra är tryckt på Aftonbladets löpsedelspress och den högra är tryckt på Tidningstryckarnas löpsedelspress, Rune Strucks företag efter Aftonbladstiden.
oto Claes Funck, copyright

Efter pensioneringen spelade hans fotografier under lång tid en ny roll i Claes liv. Han började måla akvarell/gouache med fotografiska motiv, mest från Skövde, som förlaga. Detta "dokumentära vattenfärgsmåleri" kan beskådas i nästan samtliga rum här på hemsidans Gallerie Claes Funck.

Det har också ställts ut ett antal gånger i Skövde bl a som en Akvarellutställning i Skövde i stadshusets foajé november 2001. Samtliga akvareller finns nu samlade på Skövde Stadsmuseum som en donation från Claes till sin hemstad.

Underlaget lär inte ta slut då Claes Funck tog många hundratals foton av 1960-talets Skövde och det är tack vare att Jonas Nystedt, ordf för Svenska Fotbollsförbundet fick några av dessa bilder som Jonas långt senare gav till Rolf Ahlrik på Skövde Nyheter med uppdraget att försöka hitta någon som kunde skriva.

Det kunde Rolf Ahlrik och Skövde Nyheter publicerade en 80 veckor lång reportageserie. Detta blev upptakten till de två Träkåks-Skövdeböckerna men även medverkan i TV-filmen " Stadens Själ" och många andra följdaktiviteter i de båda böckernas spår.

Claes är också starkt engagerad i Föreningen Skövdebor i Stockholm samt i Hembygdsföreningen Saltjsöbaden.